Wat kun je doen als je snel je geduld verliest?

Wat kun je doen als je snel je geduld verliest. Hypnose en regressietherapie

Wat kun je doen als je snel je geduld verliest ☞ hoe komt het ☞ betekenisgevend mechanisme ☞ hypnose & regressietherapie ☞tips ☞ kortdurende therapie ☞ blijvend resultaat ☞ Vlaams Brabant, Boortmeerbeek

Afbeelding van (El Caminante) via Pixabay

Het is een vraag die ik onlangs van iemand kreeg. Met de feestdagen die eraan komen hoor ik dat vaker, want er komt veel op je af. Er is veel stress zowel op het werk als thuis, want er moet veel: er zijn feestjes gepland en dus moet het huis worden gepoetst en opgeruimd. Er zijn cadeautjes om te kopen, er ligt een achterstallig klassement en voor het einde van het jaar moet alles op kantoor afgehandeld zijn. Op familiefeestjes heb je dan weer familieleden die niet overeenkomen, en zelf heb je het misschien moeilijk met de opmerkingen die je van iemand krijgt.

Uiteindelijk weet je op voorhand al hoe het gaat lopen, want het is elk jaar zo. En toch verlies je je geduld.

Hoe komt het dat je snel je geduld verliest

We hebben allemaal een ‘betekenisgevend’ mechanisme in ons. En die probeert betekenis te geven aan alles wat er in ons leven gebeurt. Vanaf je geboorte tot nu. Als er als kind tegen je geroepen werd. Als je geduwd werd of ‘slecht’ behandeld. Als een leraar oneerlijk was. Maar ook als iemand je laat zitten of een collega die je dwars zit. Alles mag goed bedoeld zijn of een onderliggende reden hebben, wij geven er een betekenis aan en slaan die op. Tegen dat je jong volwassen bent, heb je al een hele hoop overtuigingen, gebaseerd op ervaringen die misschien niets met jou te maken hebben. En die bouw je alleen maar verder op.

Het zijn die overtuigingen die reacties uitlokken en je triggeren, waardoor je bv je geduld verliest.

Wat kun je doen als je snel je geduld verliest

Een korte, efficiënte therapie is de beste manier om dit aan te pakken. Als je snel boos wordt of je geduld verliest heeft dat een reden. We gaan samen kijken waar de oorzaak ligt, en die oplossen.

Vaak is gewoon weten waar het vandaan komt al genoeg om het op te lossen. Dat zie ik dagelijks bij klanten. Soms is het een overtuiging die mag aangepast worden, of een ‘verkeerd’ weggeschreven herinnering die je mag bijstellen. Situaties juist interpreteren en correct invullen. Hoe dat in zijn werk gaat lees je bijvoorbeeld hier of hier.

Tips voor als je snel je geduld verliest

Er zijn ook enkele tips die je kunt toepassen, om deze periode alvast te overbruggen. Misschien vind je hier iets in wat je tijdelijk kan helpen:

Ontspan

Gespannen mensen laten zich lastigvallen door kleine dingen. Als je leert je te kalmeren zie je vaak dat er geen echte reden is om boos te worden, en je zult minder snel je geduld verliezen.
Vind je dat moeilijk, probeer dan regelmatig je bewust te ontspannen. Dat kan je helpen om gemakkelijker tot rust te komen in vervelende situaties. Maak een wandeling, of rek je uit en adem diep wanneer je voelt dat je je begint op te winden.
Je zult je ook meer ontspannen voelen als je voldoende slaapt en gezond leeft. En drink je wel genoeg? Uitdroging kan vaak ook leiden tot geïrriteerdheid, dus blijf de hele dag veel water te drinken.

Zie de humor in je woede

Leer om jezelf uit te lachen en neem alles niet té serieus. De volgende keer dat je voelt dat je onrustig wordt, probeer dan de humor te zien in wat er gebeurt.  Verzin er een Mister Bean of Gaston & Leo slapstick bij. Wanneer je je een belachelijke en overdreven versie van het verhaal voorstelt, zul je waarschijnlijk tegen het einde ervan glimlachen.

Gebruik empathie

Probeer het eens vanuit het perspectief van de ander te bekijken. Wees hier objectief. Iedereen maakt fouten, en het is door fouten dat mensen leren hoe ze kunnen verbeteren.

Wees assertief

Als je boos bent, is het vaak moeilijk om jezelf duidelijk uit te drukken.
Laat jezelf horen voor je geduld op is en laat andere mensen je verwachtingen, grenzen en problemen kennen. Wanneer je dat doet, zul je merken dat je zelfvertrouwen ontwikkelt, respect krijgt en je relaties verbetert.
Vaak ligt een misverstand of onduidelijkheid aan de basis.

Vergeef en vergeet

Het is niet gemakkelijk om wrok uit het verleden te vergeten, maar de enige manier om verder te gaan is om deze gevoelens los te laten. Zodra je niet meer geënerveerd wordt door de ander, kan die ook moeilijk op ‘je knopjes drukken’. Dan blijf je kalm en rustig zonder je op te winden.

Tot slot

Innerlijke rust vinden, is wat jou helpt om geduld te bewaren. Wat of wie er ook aan de basis van je boosheid of ongeduld ligt, ik kan je helpen om dit te bereiken.
Als je er van uit gaat dat er geen hoop is, garandeer je dat er geen hoop zal zijn. Als je aanneemt dat er kansen zijn om dingen te veranderen, dan is er mogelijkheid op verbetering.

Over hypnose coaching en regressietherapie.

Soms kan de stap naar hulp groot zijn, vooral een stap in het onbekende. Neem gerust een kijkje op de webpagina’s en vergeet daarbij niet de getuigenissen pagina door te lezen. Daar lees je ervaringen van anderen die jou misschien kunnen helpen.
Voel je vrij mij te bellen als je meer vragen hebt, dan spreken we die rustig door.

Over Rustpunt

Op de site van Rustpunt vind je informatie over regressietherapie, hypnose en coaching. Er zijn webpagina’s met uitgebreide informatie over hypnose. Je kunt ook de zelfhypnose uitproberen, of gewoon rondsurfen. Je mag me natuurlijk ook vrijblijvend contacteren met een vraag, ik help je graag verder.

Aanverwante artikelen
Hoe omgaan met stress? 

Manieren om mij goed in mijn vel te voelen! 

Omgaan met ergernis 
Vind je het artikel interessant? Dan kun je het 'liken' of delen: