Rouw verwerken hoe doe je dat?

Rouw verwerken hoe doe je dat? Hypnose en regressietherapie.

Rouw verwerken hoe doe je dat ☞ juiste manier? ☞ teveel verdriet? ☞ omgaan met gevoelens ☞ hoe ondersteunen? ☞ doeltreffend ☞ blijvend resultaat ☞ 15+ jaar ervaring ☞ Vlaams Brabant, Boortmeerbeek

Afbeelding van congerdesign via Pixabay

Rouwen doe je niet enkel als je iemand reëel aan de dood verliest. Rouwen gaat ook over een vriendschap die kapot gaat, een relatie die op de klippen loopt, een droomjob die je kwijtspeelt. Dan begin je een rouwproces, dat voor buitenstaanders soms moeilijk te begrijpen is en heel veel vragen oproept:
Bestaat er zoiets als teveel rouw? En zo ja, hoe weet je dan wanneer dat is? En hoe verwerk je rouw? Hoe help je een geliefde die rouwt? Hoe ga je om met verdriet na een overlijden of na een verlies? Met andere woorden: rouw verwerken, hoe doe je dat?

In dit artikel lees je:

De “juiste” manier om te rouwen?
Rouw verwerken hoe doe je dat?
Hoe ga je om met jouw gevoelens?
Aanvaard je gevoelens.
Waar komen je gevoelens vandaan en waarom?
Het uiteindelijke gemis.
Wat kun jij voor een rouwende doen?
Rouw verwerken: wat kun je zelf doen?
Tot slot

De “juiste” manier om te rouwen?

Is er een juiste manier van rouwen, en zo ja, wat is die dan?
Ik hoor die vraag wel vaker. Niet alleen van klanten die zelf in het proces zitten, ook van hen die iemand in hun naaste omgeving door zo’n rouwperiode zien gaan.

Er is geen gemakkelijke of “juiste” manier om over een ​​geliefde te rouwen. Verdriet en rouw zijn een proces, geen gebeurtenis met een vast begin of einde, en elk individu ervaart het op zijn of haar eigen manier. Het rouwproces kost veel tijd en energie, en wordt in de loop van je leven continu herbekeken.

Het is een proces dat aan de rouwer vraagt om het verdriet te beheersen en te verminderen, en in sommige gevallen nooit volledig te elimineren. Want bij een overlijden heb je dan ook nog de schijnbaar onmogelijke taak om de overledene altijd dicht bij je te houden terwijl je hem of haar tegelijkertijd laat gaan. Maar ook bij een scheiding als je de ex hard uit je geheugen wilt wegvegen, blijft hij of zij toch de vader of de moeder van je kinderen. Hard werken dus.
Is het raar dat je je op sommige momenten totaal van de kaart geveegd voelt?

Rouw verwerken hoe doe je dat?

In de volksmond is er een gezegde ‘tijd heelt alle wonden’, en alhoewel tijd inderdaad de kantjes van verdriet afhaalt, heb ik in de praktijk al gemerkt
dat tijd alleen niet genoeg is. Ik zie vaak mensen die hun verdriet al jarenlang meesleuren.

Wat wel helpt is actief werken aan het afscheid nemen, en dat varieert nogal van mens tot mens, en van situatie tot situatie. Het is logisch dat je met het verdriet om je overleden moeder waar je een goeie band mee had, anders omgaat dan het verdriet om je ex die je ontrouw was. Bij een overlijden merk ik dat de soort relatie: hecht of afstandelijk, gezond of toxisch, sterk meespeelt in de intensiteit van de emoties. En dat is logisch natuurlijk, want rouw opent een doos van emoties. Niet alleen verdriet maar ook twijfel, schuldgevoel, angst, woede,… Een rouwproces kan, en in veel gevallen zal, ook oude wonden uit het verleden blootleggen. Wat dan?

Hoe ga je om met jouw gevoelens?

Aanvaard je gevoelens

Een belangrijke stap is je verdriet te aanvaarden, in al zijn facetten: de boosheid, de hopeloosheid, de woede, de angst, de pijn,… alles wat er naar boven komt. Vooral in die eerste periode mag je (ik durf hier zelfs zeggen moet) je dit laten komen. Op een veilige manier en binnen veilige grenzen, dat spreekt voor zich. Eens dat hele rauwe wat wegebt, kun je beginnen omgaan met je emoties.
Hoe lang die rauwe fase duurt kan niemand voorspellen, maar het is niet gezond om daar maanden in vast te hangen.

Waar komen je gevoelens vandaan en waarom?

Na die rauwe fase kun je golven van emoties wat gaan analyseren. Wat voel ik? Waarom? Hoe kom ik daar? Dat is het moment waarop je bepaalde stukken kunt afronden. Eerlijk kijken naar de situatie is belangrijk. We hebben nogal de neiging om iemand die we missen ofwel op te hemelen (bij een overlijden bv) of neer te sabelen (bij een breuk bv). Beiden houden je helingsproces tegen, want niemand is perfect of door en door slecht. Dat is perceptie die je door de omstandigheden laat beïnvloeden. Durf dus het positieve als het negatieve te benoemen. Zowel na het overlijden van een geliefde als bij een liefdesbreuk.
Door de emoties die bovenkomen te analyseren kun je ze wellicht begrijpen. En inzicht en begrip zijn een grote stap in verwerking.

Het uiteindelijke gemis

Wat overblijft is gemis, en gemis is iets dat -spijtig genoeg- vaak blijft, al naar gelang het soort van rouw. Vooral na een overlijden. Weet dat het gemis er is, en maak het positief. Op tijd en stond tevreden en liefdevol terugkijken is goed. Fijne verhalen vertellen, anekdotes ophalen, herinneringen oproepen is de essentie die overblijft, waar je naar terugkijkt en zelfs graag over napraat. De pijn en het verdriet worden naarmate de tijd en jouw rouwproces vorderen alsmaar minder en meer handelbaar.
Gemis is kunnen terugkijken in liefde. Daar kan een streepje spijt in zitten en wat verdriet, maar bovenal dankbaarheid voor wat geweest is. Gemis is wat overblijft als het ‘trauma’ van de ‘breuk’ (door overlijden, scheiding, ruzie,…) verwerkt is.

Gemis is normaal, zolang de emoties erbij niet overheersend of invasief zijn.

Wat kun jij voor een rouwende doen?

  • Aanwezig zijn en luisteren, is altijd het uitgangspunt. Soms is het moeilijk om te weten wat je moet zeggen of doen. Vaak ben je bang om je op te dringen of de verkeerde dingen te zeggen. Laat je ongemak je niet beletten toch uit te reiken. Je hoeft geen antwoorden te geven, die zijn er vaak niet, maar een luisterend oor is veel waard.
  • Bied praktisch hulp aan: maaltijden, het huis opruimen, samen wandelen, zorg voor de huisdieren, doe boodschappen,… er zijn genoeg dingen die je tijdelijk kunt overnemen.
  • Hou een oogje in het zeil. Soms is het inderdaad een fijne lijn tussen ‘gezond’ en ongezond’ rouwen. Heb je twijfels of maak je je zorgen, overleg dan met de huisarts. Die is meer gekend met deze problematiek en staat neutraler in de situatie.

Rouw verwerken: wat kun je zelf doen?

Alhoewel het voor iedereen verschilt, zijn er toch een paar vuistregels die je voor jezelf in acht kunt nemen:

  • Geef jezelf tijd en gun jezelf de ruimte die je nodig hebt.
  • Zorg voor voldoende slaap. Zelfs al is dat moeilijk, probeer tenminste genoeg uren rust te vinden.
  • Aanvaard de ondersteuning die er is.
  • Blijf voor jezelf zorgen. Beweging, genoeg en gezonde voeding, hygiëne,… Niet alleen heb je het nodig, het zijn ook momenten die je afleiding bezorgen.
  • Besef dat dit overgaat. Hoe moeilijk het ook kan zijn, eens trekt dit weg.
  • Zoek hulp. Durf professionele ondersteuning te vragen als je die nodig hebt. Vooral als je vast blijft hangen in gevoelens. Er is niets mis om tijdens een moeilijke periode hulp in te schakelen. Integendeel, het helpt je om er terug bovenop te komen, en soms zelfs om oude onafgewerkte emoties die nu boven komen eindelijk te verwerken. Mits goede ondersteuning kom je er vaak ‘herboren’ uit.

Tot slot

Rouw is moeilijk, groots, heel persoonlijk en iedereen doet het op zijn eigen manier. Het is moeilijk om door te komen, maar het is evenzeer moeilijk om troost en ondersteuning te geven. En alhoewel het heel intens kan zijn, komt het gewoonlijk uiteindelijk goed. Zolang je vanuit een oprechte liefde en bezorgdheid, voor jezelf of voor een ander zorgt, kun je weinig verkeerd doen.
Gelukkig zijn mensen van nature veerkrachtig en kunnen ze dit proces aan. Als het ondanks alles toch te ingewikkeld of te groot is, roep dan tijdig hulp in, want je staat ervan versteld hoe verlicht en opgelucht je je achteraf voelt.

Over hypnose coaching en regressietherapie.

Soms kan de stap naar hulp groot zijn, vooral een stap in het onbekende. Neem gerust een kijkje op de webpagina’s en vergeet daarbij niet de getuigenissen pagina door te lezen. Daar lees je ervaringen van anderen die jou misschien kunnen helpen.
Voel je vrij mij te bellen als je meer vragen hebt, dan spreken we die rustig door.

Over Rustpunt

Op de site van Rustpunt vind je informatie over regressietherapie, hypnose en coaching. Er zijn webpagina’s met uitgebreide informatie over hypnose. Je kunt ook de zelfhypnose uitproberen, of gewoon rondsurfen. Je mag me natuurlijk ook vrijblijvend contacteren met een vraag, ik help je graag verder.

Aanverwante artikelen
Rouwen: hoe verdriet verwerken?
Omgaan met verdriet van een ander.
Een relatiebreuk verwerken

Vind je het artikel interessant? Dan kun je het 'liken' of delen: