Menu


 

rustpunt logo

Hoe werkt zelfhypnose?

 

Er zijn talloze mogelijkheden die je kan gebruiken in zelfhypnose.  Hoewel de meest voor de hand liggende het gebruik van suggesties is, zijn er meer mogelijkheden die voornamelijk gebaseerd zijn op visualisaties.  Zo kan je door het gebruik van beelden nieuwe programma's inbouwen in je onderbewustzijn.  Wie creatief is en graag experimenteert, zal vast tot doeltreffende technieken komen.

 

Waar start je?


Om te beginnen zal je voor je aan je hypnosesessie begint, duidelijk moeten weten wat je wenst te bereiken.  Meestal weten de meeste mensen heel goed wat ze niet willen en niet zo best wat ze wel willen.  Om tot de uiteindelijke suggestie te komen, vertrek je van wat je niet wil en verander je de stelling in wat je wel wil.  Wees daarin niet al te vaag, maar wees zo specifiek mogelijk zonder uiteraard te overdrijven.  Voor de meesten zal - zeker in het begin - een enkele sessie voor een welbepaald doel niet volstaan, maar zullen meerdere sessies nodig zijn, soms wel een dozijn of meer.  Ineens zal je onderbewuste aan het werk schieten en zal je merken dat wat je verzocht hebt zijn effect begint te krijgen.

 

Tekstuele autosuggestie


Het is mogelijk om met puur woordelijke autosuggestie verandering te brengen in je onderbewuste en bijgevolg in je dagelijkse gedragingen.  De kunst is om hier de meest geschikte tekst te vinden.  Het is van belang om de tekst zo kort mogelijk te houden om niet in het denken te schieten waardoor je langzaam maar zeker uit je trance zou komen.

 

Wees dus uiterst kort en bondig en toch voldoende gedetailleerd om je onderbewustzijn op het juiste spoor te zetten.  Stel dat je wil afslanken naar een gewicht van 65kg.  Dan zou je eenvoudigweg kunnen stellen: "Ik wil 65kg wegen."  Dat is inderdaad heel kort, maar ik vrees dat dit weinig resultaat zal opleveren.  Dat is wel wat je wil, maar daarom doe je het nog niet.  Je moet je onderbewuste heel duidelijk aangeven dat het iets moet doen, dat het de verandering die je wenst wel degelijk moet bewerkstelligen.  "Mijn lichaam en geest stellen alles in het werk om tot 65kg af te vallen."  Dat is al een heel stuk beter, maar vergeet niet dat het onderbewuste ontzettend lui is van nature.  Waarschijnlijk zal het zich niet in beweging zetten omdat het geen informatie krijgt over het tijdstip dat je je doel wil bereiken.  Je kan dan het woord "spoedig" toevoegen, maar in dit geval is dat wat gevaarlijk als je bijvoorbeeld 20kg wil afslanken.  Het zou wel eens te snel kunnen gaan.  Om dat te vermijden kan je je suggestie aanvullen met "op een gezonde manier".  Eenvoudiger is het om er gewoon een datum op te plakken zodat je suggestie wordt: "Mijn lichaam en geest stellen alles in het werk om tot 65kg af te vallen tegen dd-mm-jjjj."
Zo zie je maar dat suggesties maken wat voorbereiding vraagt om dat zo goed mogelijk voor mekaar te krijgen.

 

Er zijn ook weer verschillende manieren om die autosuggestie in te bouwen in je zelfhypnose.  Uiteraard kan ze nergens anders geplaatst worden dan in het therapiegedeelte, maar er zijn weeral enkele mogelijkheden die voor elkeen een verschillend resultaat bieden.  Zoek de methode die jou het beste ligt.

 

  • *
  • *
  • *

 

Beperk je tot 1 autosuggestie per sessie.  Wil je een tweede suggestie plaatsen, kom dan uit hypnose en herbegin van vooraf aan.

 

Visuele autosuggestie


Er is een oud Chinees spreekwoord dat zegt: "Eén beeld is meer waard dan duizend woorden."  Voor het overbrengen van suggesties naar het onderbewustzijn, is men tot de vaststelling gekomen dat beelden veel effectiever zijn dan ingeprente woorden.  In plaats van bijvoorbeeld enkel te denken "Ik zal zelfverzekerd zijn", werkt het vele malen sterker als je hieraan een beeld toevoegt van jezelf als een zelfverzekerd persoon.  Doe hiervoor beroep op je herinnering aan een moment waarop je zelfverzekerd was.

 

Als je nu denkt: "Hoe kan ik mij nu zelfverzekerd voorstellen als ik dit nog nooit geweest ben?"  Wees creatief.  Leen dergelijke eigenschappen dan van anderen die wel zelfzeker zijn.  Begiftig je zelf met deze karaktereigenschap van een zelfzeker persoon die je kent.  Plant van die persoon uiterlijke kenmerken die je met zelfzekerheid associeert over op het beeld dat je je van jezelf voorstelt.  Je kan deze kenmerken zelfs lenen van een beroemd persoon.  Als ook dit niet mogelijk is, creëer dan een persoonlijkheid die een samenstelling is van al de kenmerken die jij wil hebben.  Wordt dan langzaam maar zeker die persoonlijkheid wat betreft de kenmerken die je je wil toe-eigenen.  Zie jezelf lopen, spreken en handelen terwijl je al deze kenmerken uitstraalt met een buitengewone vanzelfsprekendheid.  Versterk deze beelden nog met de tekstuele autosuggesties.  Alras zullen deze mentale indrukken leiden tot de zelfverzekerde gevoelens die je wenst.  Door je je deze beelden regelmatig in te prenten, zullen ze een natuurlijk deel worden van jouw bewuste persoonlijkheid.  In het deel over de wet van aantrekking kan je hierover uitgebreidere informatie vinden.

 

Indien je van een slechte gewoonte of eigenschap wenst af te raken, kan je eerst het "slechte" beeld van jezelf vormen.  In dit geval mag je voor één keertje wel eens in de verf zetten wat je niet wil.  Voel ook hoe slecht je je daarbij voelt.  Daarna vernietig je dat beeld (verbrijzelen, wegwassen, opbranden, doorkruisen, uitvegen, wegwaaien,... blijf creatief) en voel je tegelijk de opluchting om daar vanaf te zijn. Tenslotte creëer je een nieuw beeld zoals je jezelf wil zien en voelen met eventueel tekstuele suggesties er bovenop om het geheel extra kracht bij te zetten.

 

 

Adres: Oudestraat 26, 3190 Boortmeerbeek
 - 
 - 
Tel: 0498 47 09 48
 - 
BTW: BE 0809.921.492