Menu


 

rustpunt logo

Wat doe je met zelfhypnose?

 

Ik blijf het herhalen: wees creatief!  Zo kan je een verslaving te lijf, eetgewoonten veranderen, een genezingsproces stimuleren en ondersteunen, lichamelijke klachten aanpakken, verdoving instellen (bijvoorbeeld voor een tandartsbezoek), studeren vergemakkelijken, stotteren tegengaan, angst om voor groepen te spreken overwinnen, zelfvertrouwen stimuleren, meer plezier vinden in onprettige dingen die je toch moet doen, kunnen inslapen, op een voorgenomen tijdstip ontwaken,...  Hieronder geef ik enkele voorbeelden.

 

Stimuleren van genezingsproces


Stel je voor dat je bij de inname van je voorgeschreven medicijnen er de werking van kan waarnemen.  Zo kan je je voorstellen dat de ingenomen pillen de slechte organismen aanvallen en dat je witte bloedcellen massaal naar die "vijanden" oprukken om die mee te helpen vernietigen, daarna al de "lijken" afvoeren en de boel netjes opruimen.  Voel ook daadwerkelijk de verbetering in je lichaam en zie dan hoe je binnen de kortste keren helemaal genezen bent en handelt in perfecte gezondheid.

 

Eigenlijk is dit genezingsproces precies wat er in werkelijkheid gebeurt.  Door die visualisatie ga je je onderbewustzijn opdragen om nog sneller en efficiënter te werk te gaan.  Laat je creativiteit zijn gangetje gaan en schep bijvoorbeeld grootse legers die tegen de vijand oprukken of fabrieken in je lichaam die massaal de stoffen produceren die je nodig hebt om het genezingsproces te bespoedigen.

 

Zelfvertrouwen vergroten


Begin niet met de moeilijkste voorbeelden, maar neem een handeling waarbij je net onvoldoende zelfvertrouwen hebt om die met een gerust gemoed en gemakkelijk uit te voeren.  Daarna pak je steeds moeilijkere activiteiten aan.

 

Beeld je in dat je die activiteit gaat doen en zie je ze uitvoeren met het grootste gemak.  Begin van bij het begin en ga stapsgewijs verder tot de activiteit met een natuurlijke vanzelfsprekendheid afgewerkt is.  In ieder beeld kan je jouw zelfvertrouwen waarnemen.  Daarna voel je je zo trots op jezelf dat je het onmiddellijk gaat vertellen aan iemand waarvan je denkt dat die dit geboekte succes erg zal appreciëren en er jou zal voor feliciteren en er ook blij mee zal zijn.

 

Een goed gevoel verankeren


Herinner je aan een situatie waarin je dat goed gevoel dat je wil oproepen hebt gehad.  Leef je zo goed als mogelijk in die situatie weer in.  Eens je het gevoel te pakken hebt, geef je het een naam en veranker je het door enkele malen te herhalen dat je dit gevoel altijd weer kan oproepen door een bepaald afgesproken signaal uit te voeren.
Dat signaal dien je dan voor jezelf te bepalen.  Bijvoorbeeld: pink en duim van je linkerhand tegen elkaar brengen terwijl je aan de naam van het goed gevoel denkt.  Zo kan je dat gevoel altijd oproepen, ook wanneer je niet in hypnose bent.  Dit is een voorbeeld van posthypnotische suggestie.

 

Ontwaken zonder wekker


Ga met een gerust geweten slapen zonder mechanische of elektronische wekker en ontwaak zonder wakker te schrikken van zo'n onding.  Tevens kan je jezelf suggereren om fit en monter te ontwaken en je van bij het openen van je ogen een opgewekt en blij gevoel te hebben.

 

Ga net voor het inslapen in zelfhypnose.  Creëer het beeld dat je ligt te slapen en visualiseer in de buurt van jouw slapend beeld een klok die je goed kan lezen.  Op de klok is het enkele minuten voor je gepland hebt om te ontwaken.  Je ziet jezelf nog steeds rustig liggen slapen.  Tegelijk zie je dat de klok langzaam vooruit gaat naar het geplande tijdstip om te ontwaken.  Kijk goed naar dat geplande tijdstip door hier even op te focussen.  Zie dan hoe je heel spontaan begint te bewegen, langzaam je ogen opent, je wat rekt en strekt en voel hoe je je 's morgens zou willen voelen bij het ontwaken.  Daarna sla je de deductie over en suggereer je jezelf in slaap of laat je gewoon je hypnose vanzelf overgaan in slaap.

 

 

Adres: Oudestraat 26, 3190 Boortmeerbeek
 - 
 - 
Tel: 0498 47 09 48
 - 
BTW: BE 0809.921.492