Hoe met kritiek omgaan ☞ Wanneer één negatieve opmerking je dag verpest ☞ omgaan met positieve en negatieve opmerkingen ☞ belang van zelfkennis ☞ leer negeren ☞ begeleiding mogelijk ☞ snel en effectief ☞ 15+ jaar ervaring ☞ gecertificeerd in hypnose en regressie ☞ Vlaams Brabant, Boortmeerbeek
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Hoe met kritiek omgaan: Wanneer één negatieve opmerking je dag verpest
We hebben allemaal op één of andere manier te maken met kritiek. Met commentaar, meningen, mededelingen, en soms zelfs snerende opmerkingen. Een vaak gehoorde klacht van mijn klanten is dat ze zich na zo’n opmerking slecht voelen. En dat zit raar in elkaar: je kunt lovende opmerkingen krijgen over je haarsnit, alle collega’s kunnen je feliciteren met een project, je hele vriendenkring is blij met je nieuwe smartphone, maar die ene ‘negatieve’ opmerking blijft hangen en verpest alles. Waarom en hoe kun je met die kritiek omgaan?
In dit artikel lees je:
Wat is kritiek?
Soorten van kritiek.
Hoe met kritiek omgaan?
Hoe met opbouwende kritiek omgaan.
Hoe met negatieve kritiek omgaan.
Tot slot.
Wat is kritiek
Volgens wikipedia is kritiek
het beoordelen van daden, werken, uitspraken, theorieën enzovoort. In de engere betekenis (zoals in “kritiek geven”) bedoelt men er een afkeuring mee, hoewel kritiek in het algemeen zeker niet negatief hoeft te zijn. Wie aan kritiek doet, is een criticus
Kritiek is dus een beoordeling. Vandaar dat we er allemaal wel op een of andere manier gevoelig aan zijn: we hebben schrik van afkeuring.
Soorten van kritiek
Kort door de bocht, heb je 2 soorten van kritiek: opbouwende en negatieve. Dat leren herkennen en doorprikken is essentieel in het omgaan met kritiek.
Opbouwende kritiek
Sommige opmerking zijn goedbedoeld, en helpen je vooruit. Daar mag je dankbaar voor zijn. Dat soort kritiek is niet gericht om jou of wat je doet te ondermijnen, maar om je sterktes te onderstrepen en te verheffen naar een volgend niveau. Of het nu gaat over een collega of medewerker die in je werk wijst op een tekortkoming, of je (schoon)zus die iets zegt over de inrichting van je nieuwe appartement: het kan je helpen met andere ogen naar je werk te zien. Dit soort kritiek mag je koesteren.
Negatieve kritiek
Sommige mensen doen het met opzet. Ik zeg het maar eens klaar en duidelijk: sommige mensen doen moeite om vervelend te zijn. Zelfs al is er geen reden voor, toch krijg je commentaar.
Dat zit hem vaak in de achterliggende reden van de negativiteit: de criticus wil gezien of gehoord worden. Ze willen je aandacht. Ze weten onbewust (en sommigen heel bewust) dat jij hen niet opmerkt als ze net als iedereen lovende woorden geven. Ze beseffen dat je wel moeite zult doen om contact te leggen na een kritische opmerking.
Je hebt ook criticasters die zich ongelukkig voelen of die zich door jou bedreigd voelen, en dat op zo’n manier ventileren.
Alhoewel het soms opzettelijk is, is niet elke boodschapper van negatieve kritiek zich altijd bewust van het feit dat hij of zij (opzettelijk) negatief is. Ik merk dat vaak als klanten later terugkoppelen. Hou dat in je achterhoofd: soms is de criticus onbewust aan het projecteren.
Hoe met kritiek omgaan
Bij veel klanten zie ik (uitvergroot) 2 soorten reacties: dichtklappen of ruzie maken. Dat brengt je nergens. Vooral niet bij iemand die graag vervelend is, dan zit je helemaal in de underdog positie. Jezelf sterken om genoeg zelfkennis en zelfvertrouwen te hebben voor er kritiek komt, zal je het beste helpen om op die momenten zonder veel emotie te kunnen reageren.
Wat kun je daarvoor doen?
- Ontdek je blinde vlekken. Je bent gewoon je eigen ding te doen en dat doe je goed. Maar gewoonten zijn ingebakken en moeilijk te doorbreken, laat staan dat je ze zelf ziet. Leer jezelf kennen. Weet correct in te schatten waar je sterktes liggen. Zorg er ook voor dat je realistisch kunt invoelen wat je zwakke punten zijn en weet dat die geen struikelblok vormen. Integendeel!
- Ontwikkel goede communicatieve vaardigheden. Omgaan met een criticus en de manier waarop je met hen communiceert is een essentiële vaardigheid. Leer dus communiceren. Enkele goeie respectvolle vragen en antwoorden kunnen jou heel snel duiden met welk soort criticus je te maken hebt. Als je een paar standaard zinnen klaar hebt, maakt dat soms ook al een verschil.
Hoe met opbouwende kritiek omgaan
Opbouwende kritiek mag je met beide handen vastnemen en omarmen. Dit helpt je verder. Doe er je voordeel mee, zonder jezelf af te breken.
- Plaats de kritiek in zijn juiste proportie. Het is niet omdat iemand een randopmerking maakt, dat het complete plaatje negatief is. Integendeel. Dit kan het ontbrekende stukje zijn, dat jou optilt van middelmatig naar uitmuntend. Kennis delen is trouwens kennis vergroten.
- Heb je iets over het hoofd gezien? Je bent menselijk, en soms zien we niet het hele plaatje. Feedback kan je een andere insteek geven, die jou kan helpen je beeld te vervolledigen.
- Daag jezelf uit. Feedback daagt je uit om beter te worden. In plaats van genoegen te nemen met je eigen normen, wordt je ertoe ‘gedwongen’ je werk naar een hoger niveau te tillen. Ga de uitdaging aan!
- Externe motivatie. Constructieve kritiek geeft je vaak de kick die je nodig hebt om een nieuwe vaardigheid of techniek te leren. Zelfmotivatie is geweldig, en iedereen kan af en toe wat hulp gebruiken.
- Waardeer jezelf. De belangrijkste boodschap van allemaal: besef hoe goed je bent! Al zie ik bij de meeste van mijn klanten dat daar net het schoentje wringt. Een tekort aan zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. Werk daaraan en je ziet een opmerkelijk verschil in hoe je omgaat met kritiek, maar ook in de rest van je leven heeft zelfvertrouwen een grote impact. Je ontdoet je van onnodige negatieve emoties die je belemmeren in alles wat je doet.
Hoe met negatieve kritiek omgaan
Dan heb je de negativisten die (graag) iemand onderuit halen. Hoe ga je daar mee om?
- Trap niet in de val. Ik hoor nogal vaak dat klanten ondanks hun goede voornemens boos worden. Zeker als het dezelfde persoon is die hen telkens weer uitdaagt. Doe daar niet aan mee. Wees respectvol en vriendelijk, maar ga niet in op de kritiek.
- Blijf respectvol. Zelfs al ben je binnenin woedend of vol andere emoties: blijf respectvol en vriendelijk. Het is verleidelijk om aanvallend te reageren, maar daar haal je jezelf alleen maar mee naar beneden.
- Trek jezelf niet in twijfel. Alhoewel een criticus soms eerder op de man en niet op de bal speelt, weet dat het niet over jou persoonlijk gaat.
- Negeer. Het is niet altijd simpel, maar soms negeer je het beste een criticus. Dat kun je door niet in te gaan op de situatie bijvoorbeeld of door een ontwijkende standaardzin te gebruiken.
- Bedien je van standaardzinnen. Daarmee bevestig je de criticus (ik ben gehoord) en jij doet achteraf met de feedback wat jij wilt.
Enkele voorbeelden: Ik zal er eens over nadenken. Dat is interessant. Dit neem ik volgende keer zeker mee. - Werk aan je zelfvertrouwen en je zelfbeeld. Wie een goed en realistisch zelfbeeld heeft en genoeg zelfvertrouwen, kan snel die eerste emoties naast zich neer leggen en eruit halen wat nodig is. Al de rest kan als ballast weg. Een gezond zelfbeeld en zelfvertrouwen laat je toe om optimaal te functioneren in alle facetten van je leven.
Tot slot
Kritiek, vooral negatieve, is en blijft moeilijk, bovendien heeft het geen nut de last van de kritiek bij een ander te leggen. Uiteindelijk gaat het erom hoe jij met kritiek omgaat. Welke emoties erdoor omhoog komen. Hoe jij je hierdoor laat beïnvloeden. Hoe jij je gedrag erdoor aanpast.
Als je ondanks alle pogingen blijft worstelen, zoek dan hulp. Al met al is niemand het waard dat jij je slecht voelt. Het is immers niet jouw probleem, want denk eraan: vaak gaat het gewoon niet over jou.
Over Hypnose en regressietherapie
Soms kan de stap naar hulp groot zijn, vooral een stap in het onbekende. Neem gerust een kijkje op de webpagina’s en vergeet daarbij niet de getuigenissen pagina door te lezen. Daar lees je ervaringen van anderen die jou misschien kunnen helpen.
Voel je vrij mij te bellen als je meer vragen hebt, dan spreken we die rustig door.
Over Rustpunt
Op de site van Rustpunt vind je informatie over regressietherapie, hypnose en coaching. Er zijn webpagina’s met uitgebreide informatie over hypnose. Je kunt ook de zelfhypnose uitproberen, of gewoon rondsurfen. Je mag me natuurlijk ook vrijblijvend contacteren met een vraag, ik help je graag verder.
Aanverwante artikelen Manieren om mij goed in mijn vel te voelen! Zelfvertrouwen en ontspanning video Zelfvertrouwen. Hoe werk je er aan?