Manieren om mij goed in mijn vel te voelen!

Manieren om mij goed in mijn vel te voelen. Hypnose en regressietherapie.

Manieren om mij goed in mijn vel te voelen ☞ oorzaken van slecht voelen ☞ perfectionisme? ☞ anderen graag plezier doen ☞ verwachting over jezelf ☞ belang van innerlijke dialoog ☞ doeltreffend ☞ blijvend resultaat ☞Vlaams Brabant, Boortmeerbeek

Afbeelding van 5688709 via Pixabay

Manieren om mij goed in mijn vel te voelen

Perfectie, of toch niet?

Iedereen wil zich goed in zijn vel voelen. Op het ene moment lukt het beter dan een ander moment. Toch kan het zijn dat je wegglijdt en je overweldigd wordt door emoties. Het leven is druk en legt druk op je. Er moet veel. Je voelt je slecht in je vel.
Wat ik bij mijn klanten zie, is dat perfectionisme vaak aan de basis van het slecht voelen ligt. Schrik je daarvan? Lees, dan even verder. Wellicht is dit artikel iets voor jou.

in dit artikel lees je

Perfectie is vermoeiend.
Tekenen van perfectionisme.
Angst is de wortel van perfectionisme.
Manieren om je goed in je vel te voelen: 5 Tips:
Je bewust zijn dat je een perfectionist bent
Verander je innerlijke dialoog
Verlaag je verwachtingen
Vraag om hulp
Zoek een therapeut voor hulp

Tot Slot

Perfectie is vermoeiend.

Perfect proberen te zijn is vermoeiend en onmogelijk. En soms beïnvloedt perfectionisme je leven zonder dat je het beseft. Misschien is je huis altijd een puinhoop of loop je chronisch achter op je werk. Hoe kun je jezelf onder die omstandigheden als een perfectionist beschouwen? De waarheid is dat het niet jouw keuzes of acties zijn die je een perfectionist maken, het zijn jouw verwachtingen over jezelf. Dit lijkt misschien raar, maar het is eigenlijk volkomen logisch.
Denk aan iemand in je leven die relaxed is en zichzelf accepteert. Iemand die niet gestrest raakt als zij of hij eens achterkomt met werk of omdat zij of hij eens wat later is. Jouw werk stapelt zich misschien ook al eens op en iedereen komt al eens in tijdsnood, maar jij tilt er misschien zwaarder aan. Jij denkt dat je het compleet voor elkaar moet hebben en dat gezin, huishouden, werk en vrije tijd probleemloos en naadloos moet lopen. Terwijl die ander de schouders ophaalt en het weglacht. Zie je het verschil?

Tekenen van perfectionisme.

Eerst eens schetsen . Wanneer nijg je naar perfectionisme?

  • Fouten: Je worstelt ermee om je ‘fouten’ los te laten en daardoor heb je problemen om je te concentreren of te slapen.
  • Kritiek: Je doet anderen graag plezier, en je bent zeer gevoelig voor kritiek.
  • Kritisch: Je bent kritisch tegenover mensen wanneer ze de dingen niet “op de juiste manier” doen.
  • Hulp: Je vraagt liever geen hulp en je doet liever alles op jouw manier.
  • Vermijden: Je vermijdt taken waarvan je niet gelooft dat je ze perfect kunt uitvoeren.

Angst is de wortel van perfectionisme.

Perfectionisme is de verwachting die je over jezelf hebt, dat je de meeste taken in je leven met succes zult (moet?) voltooien. Dat kan gaan over het huishouden, de kinderen of het werk.
Het kan er ook over gaan dat je niet wilt dat iemand boos op je is of teleurgesteld. Perfectionisme kan één of meerdere aspecten in je leven beïnvloeden. Als je goed kijkt naar de oorzaak van perfectionisme, zul je waarschijnlijk een hoop emoties of gebrek aan controle ontdekken. Diezelfde gevoelens veroorzaken angst.

Bedenk eens hoe jij je voelt als je denkt dat je op een bepaalde manier gefaald hebt. Hoe praat je dan tegen jezelf?
Maak jij je zorgen over wat anderen zullen denken of voelen als gevolg van jouw acties? Denk je dat je het beter zou kunnen doen en ben je boos op jezelf omdat je denkt dat je je potentieel niet waarmaakt?
Het “perfect” uitvoeren van taken is een poging om de angst te beheersen die ontstaat doordat je je niet goed genoeg voelt.

Manieren om je goed in je vel te voelen. 5 Tips.

Goed nieuws, je hebt de eerste stap al gezet! Het kan moeilijk zijn om te zien dat je verwachtingen te hoog zijn als je altijd zo bent geweest. Jezelf bewust zijn dat je een perfectionist bent, stelt je in staat te veranderen.

Verander je innerlijke dialoog: als je innerlijke stem hard en kritisch is, voedt het je angst en perfectionisme. Als je een vriend wilt motiveren en aanmoedigen, zou je dat dan doen door gemeen tegen hem te zijn? Absoluut niet! Als je merkt dat je jezelf onderuit haalt, praat dan tegen jezelf zoals je tegen een goede vriend zou doen.

Verlaag je verwachtingen: in deze doelgerichte samenleving lijkt dit een slecht advies, maar ik beloof dat het dat niet is. Identificeer de gebieden in je leven waar je het jezelf een beetje gemakkelijker kunt maken en accepteer dat deze gebieden niet perfect zullen zijn.

Vraag om hulp: dit is moeilijk voor perfectionisten. Hulp vragen is in feite toegeven dat je niet alles alleen aankunt, wat eigenlijk betekent dat je een mislukking bent in de ogen van een perfectionist. Draai dat negatieve denken om: hulp vragen is een teken van zelfzorg en kracht.

Zoek een therapeut voor hulp: het vinden van een therapeut die gespecialiseerd is in angst en perfectionisme kan het verschil maken als je tegen perfectionisme vecht. Je therapeut kan je helpen de wereld te zien zoals die is, kan je helpen je sterke punten te vinden en kan je helpen jezelf te accepteren, en het leven te zien zoals het is.

Tot Slot

Iedereen wil zich goed voelen in zijn vel. In een wereld die veel van je eist en die druk op je legt kan dat al eens moeilijk zijn. Probeer dan vooral niet mee te gaan in de hectiek door de druk op jezelf op te voeren. Relativeer: een ongewassen raam, een half afgewerkte taak of een gemiste afspraak veranderen jou niet als persoon. Het zegt je gewoon dat het tijd wordt om het kalmer aan te doen.

Over Rustpunt

Op de site van Rustpunt vind je informatie over regressietherapie, hypnose en coaching. Er zijn webpagina’s met uitgebreide informatie over hypnose. Je kunt ook de zelfhypnose uitproberen, of gewoon rondsurfen. Je mag me natuurlijk ook vrijblijvend contacteren met een vraag, ik help je graag verder.

Aanverwante artikelen
Gewichtsproblemen en chronische stress
Omgaan met ergernis
Zelfvertrouwen opbouwen 
Vind je het artikel interessant? Dan kun je het 'liken' of delen: